Spoor H0 - het traject Kautenbach - Wiltz

 

Wiltz:

Eerste deel van ons grote project Kautenbach - Wiltz in Luxemburg

Onderwerp: op de Luxemburgse Noordlijn ligt het station Kautenbach.

Dit is de lijn van Luik naar Luxemburg-stad. We kozen dit in de versie jaren 80. Zo kunnen we hierop met NMBS en CFL-diesellocs rijden maar ook met internationale rijtuigen. De NMBS reeks 55 en de CFL reeks 1800 neemt hier het leeuwendeel en dit in de vele varianten die deze periode kenmerkt.

Naast deze 2 belangrijke reeksen waren er echter ook af en toe van de NMBS reeks 51, 52, 53, 54, 60, 62 en 63 te zien. Bij de CFL zien we ook de reeksen 800, 900 en 1600, vervolledigd door de Wegmann-stellen op de lijn naar Wiltz. Internationale treinen met NS, FS en SBB of SNCF-rijtuigen waren naast de NMBS M2, I2 en M4 rijtuigen te zien. De CFL had zijn Wegmann-rijtuigen in 2 verschillende kleurstellingen op deze lijn in dienst.Het goederenvervoer werd gedomineerd door lange kolen en ertstreinen die in dubbeltractie reden vanwege het lijnprofiel.

Kautenbach zit in de opbouwfase en tegen de zomer zal het schaduwstation functioneel zijn.

Het station van Wiltz maakt deel uit van de vroegere lijn van Kautenbach naar Bastogne in België. Reeds in de jaren 60 werd de lijn niet verder meer bereden dan Wiltz, het is te zeggen tot aan de fabrieksaansluiting enkele kms verderop. Het fungeert dus als kopstation wat heel wat rangeerbewegingen meebrengt en dus een leuk spelelement.

Dit station is modulair opgebouwd en is 10m lang. Dit laat ons toe deel te nemen aan tentoonstellingen. In ons clublokaal bevindt het zich aan de andere kant van de zaal en zal dus binnenkort verbonden worden met Kautenbach.

We hebben gekozen voor het 3-railsysteem of Märklin Digital. In Wiltz worden de reizigerssporen met slanke c-wissels bediend. Enkel het goederenemplacement wordt met de standaardwissels uitgerust. Wiltz beschikt over een digitale wisselsturing vanwege de mindere bedrading, handig bij een modulebaan.

Op Kautenbach wordt er wel digitaal gereden maar conventioneel geschakeld in verband met de mindere kost en de betrekkelijke eenvoud. We sturen nog steeds met de Märklin 6021centrale, tot ieders voldoening deze baan aan. Het kan niet simpeler en toch efficiënt. Ok, SLECHTS 80 locs kunnen we aansturen, wat nog altijd 4 keer meer is dan we kunnen laten rijden. SLECHTS 5 functies kunnen zogezegd worden aangestuurd maar dat klopt niet. Met aan de nieuwe decoders een locadres en een functieadres te geven kan je er eventueel 10 functies mee aansturen.

Op naar Kautenbach.....